European Accessibility Act: hoe vergroot jij je digitale toegankelijkheid?

Er wordt gewerkt aan digitale toegankelijkheid! Per 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. De nieuwe regels gaan onder andere gelden voor overheid, webshops, financiële organisaties en mediabedrijven. Val jij eronder? Lees dan in dit artikel aan welke eisen je moet voldoen!

digitale toegankelijkheid per 2025 verplicht voor meer bedrijven

In dit artikel lees je over: 

Stel, je bent blind. Dan ben je afhankelijk van tools die een website omschrijven en je intuïtief door de website leiden. Of je hebt een verstandelijke beperking: kan je nog datgene regelen dat je wilt regelen? Of is de tekst zo ingewikkeld geschreven dat je na de eerste zin al afhaakt? Wat veel bedrijven zich niet realiseren, is dat ze doelgroepen buitensluiten door de manier waarop ze hun website hebben ingericht, ontworpen en geschreven.

European Accessibility Act

Om mensen niet buiten te sluiten, wordt per 2025 de European Accessibility Act actief. De wet bevat regels die organisaties stimuleren om websites toegankelijk te maken voor verschillende doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan een doelgroep als mensen met een visuele of verstandelijke beperking. Maar ook aan mensen met dyslexie of kleurenblind zijn. De EAA moet bedrijven stimuleren om voor die doelgroepen bijvoorbeeld het contrast van kleuren te verhogen of het navigeren en het uitvoeren van taken toegankelijk te maken met een toetsenbord. 

Overigens is digitale toegankelijkheid niet nieuw. De eerste versie van de WCAG of Web Content Accessibility Guidelines werd al in 1999 gepubliceerd. Inmiddels is versie 2.2 in gebruik, die op 5 oktober 2023 werd gepubliceerd. Voor overheidsinstanties, ziekenhuizen en andere organisaties met een brede doelgroep en maatschappelijk nut is digitale toegankelijkheid al sinds 2018 verplicht. Vanaf 2025 worden dus de regels van EAA verplicht voor steeds meer bedrijven, alhoewel de regels zelf nog niet zijn vastgesteld. Naar verwachting wordt WCAG 2.1 gebruikt om richting te geven aan de wet.

Digitale toegankelijkheid verbeteren met WCAG

Nu worden de digitale toegankelijkheidsvoorschriften dus voor steeds meer bedrijven en hun producten en diensten verplicht, namelijk:

  • webwinkels;
  • websites over een telefoon- of internetabonnement afsluiten;
  • computers en computerprogramma’s;
  • geldautomaten;
  • pinautomaten;
  • kaartjesautomaten voor het openbaar vervoer;
  • online bankieren;
  • leningen en hypotheken;
  • apps om films te kijken;
  • elektronische boeken.

Dat is niet alleen fijn voor de doelgroepen die zich nu soms buitengesloten voelen. Vanuit een oogpunt van inclusiviteit en commercie is het ook slim om hiermee aan de slag te gaan. Je bereikt namelijk een grotere en meer diverse doelgroep. Maar hoe maak je je website nu digitaal toegankelijk? Volg de WCAG! Daarin staan tips en trucs hoe je je website inclusief maakt.

De centrale vraag die WCAG wil beantwoorden is: hoe mensvriendelijk is jouw website? Om die vraag te beantwoorden, kijken de richtlijnen naar vier gebieden, namelijk: waarneembaarheid, bedienbaarheid, begrijpelijkheid en robuustheid. Onder elk principe hangen verschillende concrete stappen die je als organisatie kan ondernemen. Het zijn hele specifieke en praktische tips, zoals: vergroot de teksten tot een minimale fontgrootte. En: zorg ervoor dat de website te bedienen is via een toetsenbord. Op de website van WCAG vind je alle punten die vallen onder deze vier noemers. 

De 4 principes van WCAG

Waarneembaar

Het eerste principe gaat over de waarneembaarheid van de informatie. Dat betekent: ervaart iedereen de content op de website? Bijvoorbeeld: mensen met een visuele beperking zien de tekst en de afbeelding misschien niet, maar horen de tekst wel als die wordt voorgelezen door een voorleesprogramma. Voor afbeeldingen betekent dat er een alternatieve tekst (alt-tekst) of onderschrift bij moet staan, zodat de software oppikt wat de afbeelding beschrijft. Voor slechthorenden en dove mensen moeten video’s en audio’s zijn ondertiteld of getranscribeerd. Voor mensen met een slecht zicht moeten teksten groter weergegeven worden zonder dat informatie of de structuur van de website verloren gaat.

Bedienbaar

Als tweede principe: is de website te bedienen? En dan niet alleen met een muis of trackpad. Denk bijvoorbeeld aan mensen die geen muis kunnen bedienen: klikken ze dan door je website met een toetsenbord? Maar ook tijd speelt een rol: krijgen gebruikers genoeg tijd om inhoud te lezen of iets te gebruiken? Denk bijvoorbeeld aan bewegende afbeeldingen en teksten die na een tijd uit beeld verdwijnen, maar ook aan de tijd waarna een gebruiker automatisch wordt uitgelogd. Plus: denk ook na over het menu. Krijgen bezoekers makkelijk een overzicht van je website? En kunnen ze te allen tijde terug naar de homepage of een andere hoofdpagina?

Begrijpelijk

De belangrijkste vraag die hier wordt beantwoord, is: is het begrijpelijk? Hoe zorg je ervoor dat gebruikers makkelijk hun weg vinden door de website, maar ook: is het gebruik van je website voorspelbaar? Werkt elke pagina ongeveer op dezelfde manier? Vervolgens draait het principe 'is het begrijpelijk' ook om content: is de inhoud van de pagina’s goed leesbaar? Gebruik je korte zinnen met begrijpelijke woorden? Maar kijk ook eens naar je formulieren. Begrijpt een gebruiker precies wat ze op het formulier moeten invullen en waar vervolgens op geklikt moet worden?

Robuust

Als laatste is het belangrijk dat de website robuust is. Een website moet stevig staan als een huis en niet makkelijk uit elkaar vallen door verkeerde code. Maar het is ook belangrijk dat de website digitaal toegankelijk is voor schermlezers en andere ondersteunende technologieën.

EAA - digitale toegankelijkheid

De voordelen van digitale toegankelijkheid

Je vraagt je misschien af: het vergroten van inclusiviteit, wat levert me dat op? Het is natuurlijk gewoon vriendelijk voor je medemensen, maar daarnaast zijn er nog vier belangrijke voordelen te benoemen. De eerste drie voordelen zijn:

  • Breder bereik: als eerste bereik je meer mensen. Je bereikt niet alleen kwantitatief meer mensen, maar ook kwalitatief: de verscheidenheid aan klanten wordt groter, waardoor je markten aanboort die voorheen onontgonnen waren.
  • Betere gebruikerservaring: omdat je nadenkt over de navigatie die je aanbiedt op je website en de teksten makkelijker leesbaar maakt, verbeter je de gebruikerservaring voor álle bezoekers. Dat zorgt ervoor dat meer mensen beoogde conversies succesvol afronden.
  • Voldoen aan de wet: omdat steeds meer bedrijven onder de EAA vallen, is het belangrijk dat je jezelf afvraagt: moet ik voldoen aan de wet? De eerste stap is dan heel eenvoudig: inventariseren waar je staat. Heb je daar hulp bij nodig? Kijk hier.

WCAG en voordelen voor SEO

Het verbeteren van je digitale toegankelijkheid heeft overigens ook positieve impact op SEO. Dat is het vierde voordeel. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Indexeren afbeeldingen: door alt-teksten toe te voegen aan afbeeldingen zijn ze niet alleen te lezen door schermlezers, ze zijn ook makkelijker te indexeren door Google. Door bijvoorbeeld een afbeelding van een rode sportauto ook zodanig te omschrijven, weet Google dat je afbeelding en pagina als geheel onder rode sportauto’s in de zoekresultaten horen.
  • Betere structuur: door een pagina netjes op te bouwen met H1-, H2- en H3-koppen laat je weten aan Google wat het belangrijkste onderwerp is van de pagina en welke subonderwerpen daaronder vallen.
  • Betere laadtijd van pagina’s: door afbeeldingen en video’s te optimaliseren en ze in de juiste bestandsgroottes en formaten te tonen, wordt de laadtijd van je pagina’s verbeterd. Een snellere laadtijd betekent een betere gebruikerservaring en dat vindt Google fijn!
  • Indexeren van video en audio: door transcripties te maken voor je video en audio zorg je ervoor dat Google ook snapt wat er in de video en audio te zien is. Dat komt de indexering zeker ten goede!
  • Verbeterde gebruikerservaring: door de navigatie en de hele website een heldere structuur mee te geven, kunnen gebruikers makkelijk de informatie vinden die ze nodig hebben. Dat kan leiden tot lagere bounce rates en een langere tijd op de website: dat is een positief signaal richting Google.
  • Beter begrip van de structuur dankzij semantische HTML: dankzij het opbouwen van je website met code die te begrijpen is (zoals <header>, <article> en <footer>) snapt enerzijds een schermlezer en daarmee de gebruiker waar die is op een website. Anderzijds weet Google ook hoe een website is opgebouwd en welke lading informatie op je website moet meekrijgen.

Aan de slag met digitale toegankelijkheid

Als je wilt weten waar je allemaal moet voldoen, dan kijk je op de website van WCAG. Daar vind je alle richtlijnen in een lijst. Je vinkt ze in feite gewoon af. Tegelijkertijd kan het wat overweldigend zijn om alle eisen te zien, zeker omdat je drie niveaus hebt waarop je verbeteringen kan doorvoeren. A is het meest makkelijk, AA is voor de meeste organisaties het verplichte niveau en AAA is voor partijen voor wie er nog een schepje bovenop willen doen.

Volg daarom deze stappen om het verbeteren van je digitale toegankelijkheid makkelijker te maken:

Stap 1: kies een niveau

Breng in kaart aan welk niveau je wilt of moet voldoen. Ben je ergens aan verplicht? Of moet je straks voldoen aan de EAA? Dan weet je direct welke lijst je moet volgen. Ben je niet verplicht, maar wil je gewoon je digitale toegankelijkheid verbeteren? Begin dan met niveau A.

Stap 2: doe een nulmeting

Hoe scoor je op de verschillende niveaus? Breng daarbij ook in kaart: wat is het laaghangende fruit en kan je direct oplossen? Wat is urgent maar minder makkelijk op te lossen? En wat is minder urgent en vergt ook wat meer tijd? Je kan de nulmeting zelf uitvoeren of een uitgebreid rapport laten opmaken via de website van WCAG.

Stap 3: maak een prioriteitenlijst

Door die nulmeting aan te vullen met de antwoorden op de vragen weet je precies welke taken je als eerst kan oppakken. Maak de IT-afdeling verantwoordelijk voor de technische elementen zoals het semantische HTML en ga met de marketingafdeling zitten voor het design, content en menustructuur.

Stap 4: train contentmanagers en redacteuren

Digitale toegankelijkheid heeft ook vaak te maken met de content. Hoe worden teksten opgebouwd? Hoe worden de teksten geschreven? Schrijf je bijvoorbeeld op taalniveau C1, dat alleen begrijpelijk is voor de 10% hoogstopgeleide mensen, maar is dat voor een grote doelgroep niet te begrijpen? Leer ze dan aan om bijvoorbeeld in B1 of zelfs A2 te schrijven.

Stap 5: train ontwikkelaars

Naast content en de opbouw van bijvoorbeeld navigatie is het belangrijk dat ontwikkelaars het belang van toegankelijkheid begrijpen. Bijvoorbeeld door semantische html te gebruiken of titel de tag H1 mee te geven. Train ontwikkelaars zodat ze al vanzelfsprekend deze elementen meenemen in de ontwikkeling!

Het vergroten van digitale toegankelijkheid is belangrijk en wordt dus vanaf 2025 voor steeds meer bedrijven verplicht. Daarom is het slim om te kijken naar laaghangend fruit en die elementen te identificeren waarmee je snel verbeteringen kan doorvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van alternatieve teksten voor afbeeldingen, het vergroten van het kleurcontrast en het lettertype, maar ook het omzetten van onherkenbare links (die met cijfers en code) naar herkenbare links (met tekst die herkenbaar is en past bij de inhoud van de pagina).