Waarom doe je gebruikersonderzoek?
Ken jij je klant? Wat zoeken ze bijvoorbeeld op jouw website? En waarom komen ze naar jouw klantportaal? Wat hebben ze eigenlijk nodig?
Meer van dit soort uitlegvideo's bekijken? Abonneer op ons Youtube-kanaal.
Bij Novaware merken we dat onze klanten vaak een aardig beeld hebben van wat hun klanten nodig hebben. Je weet natuurlijk best een beetje hoe jouw klant in elkaar zit. Maar we merken ook dat daar soms ook aannames insluipen. Daardoor kun je uiteindelijk de plank flink misslaan en dat is natuurlijk zonde. Het is dus belangrijk dat je weet wat er in je klant omgaat. Om daar achter te komen doe je gebruikersonderzoek.
Verschillende soorten gebruikersonderzoek
Er zijn verschillende soorten gebruikersonderzoek. Je kunt dit opdelen in twee assen, zeggen versus doen en inzicht versus meten.
Elk kwadrant heeft een andere aanpak en daarmee dus een andere vorm:
- Gaat het over zeggen en inzicht, dan kun je denken aan interviews of een expert die zijn mening geeft.
- Wil je inzicht in wat gebruikers doen? Dan kun je ze observeren tijdens het uitvoeren van bepaalde opdrachten.
- Maar je kunt ook meten wat gebruikers doen. Daarvoor kijk je naar statistieken of doe je experimenten zoals A/B tests.
- Wil je meten wat gebruikers zeggen? Dan zet je bijvoorbeeld een enquête in. Of gebruik je een onderzoek als de system usability scale.
Je kunt dus alle kanten op met gebruikersonderzoek. Elke methode van gebruikersonderzoek werkt het beste op zijn eigen manier. Welk onderzoek je kiest is afhankelijk van je onderzoeksvraag. En natuurlijk ook van de tijd die beschikbaar is.
Is gebruikersonderzoek duur?
Nou, dat valt erg mee! En zeker als je daarmee voorkomt dat je geld uitgeeft aan de ontwikkeling van dingen die je klant helemaal niet nodig heeft. Het mooiste is: je leert je klant of gebruikers er alleen maar beter door kennen. Zo verbeter jij je product en zorg je ervoor dat je je klant nóg beter kunt helpen.