Google Analytics 4 – Wat verandert er?

De nieuwe versie, Google Analytics 4, is vooral gericht op betrokkenheid van bezoekers. Wij zetten de grootste veranderingen voor je op een rij.

Google Analytics 4, wat verandert er?

Er breekt een nieuw tijdperk aan voor Google Analytics. Er staat namelijk een nieuwe versie klaar: Google Analytics 4 (GA4). Er is nogal wat veranderd in vergelijking met de Universal Analytics, de versie die nu gebruikt wordt. De nieuwe versie is namelijk vooral gericht op betrokkenheid van bezoekers. Wij zetten de grootste veranderingen voor je op een rij.

"We introduceren een nieuwe versie van Google Analytics waarmee u precies die inzichten verzamelt die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst.'" Google Analytics

Het grote verschil tussen de oude en nieuwe versie zit hem in de manier waarop data verzameld wordt. GA4 werkt namelijk met een event-driven datamodel. Dat wil zeggen dat er gemeten wordt wat iemand doet op je website. Je krijgt dus meer inzicht in het gebruikersgedrag van bezoekers zoals bijvoorbeeld het scrollgedrag in plaats van de gemiddelde tijd die een bezoeker op een pagina doorbrengt, waarop nu vaak wordt gebaseerd of bezoekers betrokken reageren op je content.

1. Goodbye bouncepercentage

Met de intrede van GA4 breekt ook het einde van het bouncepercentage aan. Maar goed ook, want sturen op een bouncepercentage is behoorlijk achterhaald als je bedenkt dat je bezoekers met zo min mogelijk kliks wilt helpen. Tegenwoordig zie je steeds meer uitgebreide landingspagina’s waarbinnen je alles kunt regelen wat je zou moeten doen. Wil je dat iemand een formulier invult, dan bied je een contactformulier aan op de pagina zelf en verwijs je niet per se meer door naar een andere pagina (kijk maar onderaan deze pagina). Als een bezoeker dan wel het formulier invult maar geen andere pagina bezoekt, wordt dit als bounce geregistreerd. Gek natuurlijk, want er vond ook conversie plaats.

Het bouncepercentage wordt daarom al langere tijd als vanity metric gezien; GA4 lost dit voor ons op door het bounce percentage achterwege te laten. Maar hoe zien we dan of onze website het goed doet?

2. Hello betrokkenheidspercentage

Om te bepalen of je website het goed doet introduceert GA4 iets nieuws: het betrokkenheidspercentage. Het betrokkenheidspercentage geeft aan hoeveel procent van de sessies een sessie met ‘engagement’ is. Er is sprake van engagement tijdens een sessie als een bezoeker tenminste 10 seconden op je pagina is of als deze verder klikt in de website. Een mooie stap met een relevant nieuw percentage om op te sturen en optimaliseren!

Betrokkenheid van bezoekers op je website

3. Minder standaardrapporten

Als je gebruik maakt van Universal Analytics weet je vast wel dat er veel rapporten zijn die je kunt raadplegen. Deze rapporten zijn voor iedere gebruiker hetzelfde ingedeeld. De nieuwe variant GA4 heeft minder standaard rapporten beschikbaar en hoewel dat niet handig klinkt, is het wel nuttig. Je bent nu namelijk sneller geneigd om zelf rapporten te maken waarbij je de voor jou relevante data naast elkaar kunt zetten. Aangepaste rapporten maken kon natuurlijk ook in UA, maar werd in de praktijk maar weinig gebruikt. Met de handige analyse-tool van GA4 kun je nu gemakkelijk je eigen rapporten maken om precies dat te weten te komen waar je wat aan hebt.

4. IP-anonimisering

De AVG, oftewel de privacywet; het was een tijdje het gesprek van de dag. Nu we een aantal jaar verder zijn, merk je dat de meeste bedrijven en organisaties het klusje van anonimisering wel geklaard hebben. Wanneer je upgrade naar GA4, hoef je gelukkig geen extra instellingen te doen om bijvoorbeeld IP-adressen te anonimiseren. Dat gaat namelijk automatisch. Een verandering die wat ons betreft goed past in deze tijd.

IP-anonimisering en Google Analytics 4

5. Cross-platform

Maak je gebruik van subdomeinen? Zoals bijvoorbeeld werkenbij.bedrijf.nl dan had je voorheen meerdere property’s nodig om ook je subdomeinen te meten. Dat is niet meer nodig. In de nieuwe versie van Google Analytics kun je namelijk out of the box cross-platform data verzamelen. Je krijgt hiermee veel beter inzicht in de route die je bezoeker aflegt. Zo kun je makkelijker controleren wat je marketinginspanningen – bijvoorbeeld een ads campagne - hebben opgeleverd.

6. Gebeurtenissen

Het event-driven datamodel is dus meer gericht op wat er gebeurt op een website. GA4 meet standaard een aantal gebeurtenissen als uitbereiding op het aantal paginaweergaven. Je kunt dat in het rapport 'Gebeurtenissen' achterhalen. Bijvoorbeeld of bezoekers scrollen, video’s afspelen, een bestand downloaden en hoeveel uitgaande klikken er waren. Er wordt een scroll toegewezen wanneer een bezoeker tenminste 90% van de pagina heeft bekeken.

7. Zoekbalk

GA4 is voorzien van een zoekbalk waar je vragen kunt typen. Eigenlijk een soort zoekmachine (leuk idee van zo’n zoekmachine gigant) voor je eigen dataset. Google heeft alvast wat voorgestelde vragen geformuleerd, maar je kunt ook je eigen vraag stellen zoals het gebruikersaantal vorige week. Na het intypen krijg je meteen een antwoord op je vraag. Daarop kun je doorklikken om direct in het juiste rapport te belanden.

Vragen in Google Analytics 4

Dan die ene tip!

Want wanneer ga je beginnen met deze nieuwe versie van Google Analytics. Nou, als wij het moeten zeggen: meteen! Want als je upgradet kun je geen gebruik maken van historische data. En wacht je dan tot de oude versie verdwijnt, zit je dus met een lege dataset. Dat is niet zo heel handig. Ook al ga je dus nog niet meteen aan de slag met GA4, doe de upgrade maar alvast wel. Dan kun je, tegen de tijd dat je echt overstapt, tenminste aan de slag met een goede dataset in de nieuwe versie!