Google Optimize stopt: wat nu?
Veel bedrijven gebruiken Google Optimize om de effectiviteit van een website te verbeteren door middel van A/B-testen. Vanaf 30 september 2023 is het helaas over en uit met deze tool. Wat nu?
Waarom stopt Google Optimize?
Iedereen wil graag weten wat nou precies de reden is dat Google Optimize ermee stopt. Wij hebben het natuurlijk voor je uitgezocht. Google wil dat alle bedrijven en organisaties, groot en klein, de gebruikerservaring kunnen verbeteren door middel van A/B-testen. Google Optimize biedt op dit moment simpelweg niet alle features die daarvoor nodig zijn.
Google ontwikkelt dus een tool die het werk van conversie-specialisten (nog) makkelijker moet gaan maken. Google werkt op dit moment aan een oplossing waarbij het uitvoeren van A/B-testen onderdeel wordt van Google Analytics 4. De grote vraag is wanneer de lancering is, want dat weet niemand behalve Google zelf.
Wat zijn de alternatieven?
Gebruik jij nu Google Optimize nog? Dan kun je natuurlijk naar alternatieven gaan kijken. Die zijn er wel, maar het kan een uitdaging zijn om de juiste te vinden. Het is daarbij belangrijk om een tool te kiezen die gebruiksvriendelijk is, vergelijkbare functionaliteit biedt -en niet onbelangrijk- ook betaalbaar is. Er zijn een aantal aanbieders die een (soms beperkte) gratis versie aanbieden.
Onze top 3:
-
VWO
VWO biedt een uitgebreid platform voor A/B-testen en personalisatie van websites en mobiele apps. Het biedt ook functies zoals heatmaps en bezoekersregistratie om het gedrag van gebruikers beter te begrijpen. -
Optimizely
Optimizely is een bekende naam in de wereld van A/B-testen en personalisatie. Het biedt een krachtig platform met geavanceerde functies zoals gepersonaliseerde aanbevelingen en experimenten op basis van machine learning. -
AB Tasty
AB Tasty is een platform voor A/B-testen en personalisatie met een intuïtieve interface en krachtige functies. Het biedt ook functies zoals bezoekersregistratie en heatmaps om het gedrag van gebruikers te analyseren en te begrijpen.
En… gebruik je Umbraco? Dan is uMarketingSuite de absolute go-to. Deze tool ondersteunt niet alleen A/B-testen, maar is een complete suite voor data, personalisatie, profilering en campagnes!
Moet ik overstappen?
We raden niet aan om zo maar over te stappen. Bij een overstap moet je eerst een andere strategie ontwikkelen en dat kost natuurlijk tijd. Om nog maar te zwijgen over het moeten wennen aan het gebruik van wéér een nieuwe tool.
Zoals eerder benoemd werkt Google op dit moment hard aan een alternatief in Google Analytics 4. Dat zou natuurlijk super zijn, want Analytics is een omgeving waarin je sowieso al regelmatig actief en dus bekend mee bent. Stiekem gaan we er van uit dat deze versie beschikbaar is, voordat Google Optimize helemaal uit de lucht is.
Wij houden jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!