Haal meer uit je website!
Novaware ontwikkelt webapplicaties voor haar klanten. In dat proces denken we samen met de klant natuurlijk na over de prestaties die een website zal moeten gaan leveren.
Maar met het moment van opleveren van die webapplicatie begint het pas echt voor de klant. Want gaat die website wel functioneren zoals de klant dat voor ogen had? Verdient de website de investering wel terug?
Helaas is het antwoord op die vragen vaak: niet helemaal. Want het in één keer maken van de perfecte website is zelfs voor ons niet weg gelegd. Maar een website is gelukkig geen statisch geheel. Je kunt voortdurend bijsturen en werken aan een beter rendement. Daarvoor zal je niet alleen moeten kijken naar wat je zelf wilt bereiken. Het belangrijkste daarbij is dat je uitgaat van wat de gebruiker wil en/of verwacht. Want uiteindelijk moeten meer gebruikers uitkomen bij het doel waarvoor ze in eerste instantie op de website kwamen. Je kunt je daarbij richten op twee gebieden: verkeer naar je website en conversie binnen je website.
Toch is dat verhogen van ‘traffic’ niet per se zaligmakend. Want stel je voor: je hebt een website voor damesschoenen. Je focust je op zoveel mogelijk verkeer dat op zoek is naar schoenen en dat gaat je aardig af. Via een uitgebreide Adwords campagne en een aantal andere marketingacties genereer je een flinke stijging in je bezoek. Maar het aantal verkopen blijkt niet toe te nemen en je bouncerate gaat door het dak. Er gaat duidelijk iets mis. Uit een analyse van je campagnes en statistieken blijkt dat je te breed hebt ingezet op gebruikers. Ook mensen die zoeken naar herenschoenen komen op je website. En die vinden natuurlijk niet wat ze zoeken. Je wilt die teleurstelling natuurlijk voorkomen bij je gebruikers.
Dus meer verkeer is leuk, maar je zult je ook moeten richten op een betere kwaliteit van je verkeer. Hoe je dat voor elkaar krijgt en hoe je erachter kunt komen of het verkeer naar jouw website wel past binnen je doelstellingen, daar komen in een later blogartikel op terug.
Conversie binnen je website
Binnen de scope van je website kun je je richten op hoe je een gebruiker van je website ‘converteert’. Dus hoe je een gebruikers acties laat uitvoeren (die bijdragen aan het behalen van jouw doelstellingen). De mate waarin gebruikers converteren noemt men ‘conversiepercentage’. Het berekenen van dit percentage gaat als volgt:
In deze blog wil ik nog even kort ingaan op een aspect dat ervoor zorgt dat gebruikers beter converteren binnen je website: de ‘call to action’. Een call to action is letterlijk een oproep tot actie. De kwaliteit van deze oproepen is bepalend voor het succes van je website. Met goede CTA’s binnen je website leid je de gebruiker makkelijker naar het doel waarvoor die gebruiker op je website komt.
Zorg er dus allereerst voor dat er een CTA is. Je kunt je voorstellen dat een goede CTA niet bestaat uit 6 alinea’s tekst, maar bijvoorbeeld vormgegeven wordt door een button. Een CTA is dus simpel, opvallend en visueel. Dan is direct duidelijk en opvallend in beeld, welke actie de gebruiker kan uitvoeren. In het webdesign dien je rekening te houden met een contrasterende kleur van die button zodat deze goed opvalt. Een eenvoudige test kun je doen door tussen je door oogharen naar de webpagina te kijken. Als je button er dan goed uitspringt dan is het goed. Valkuil hierbij is dat er een wildgroei ontstaat van CTA’s op één pagina. Die schreeuwen dan allemaal om aandacht en dat helpt de gebruiker dan weer niet echt. Welke button moet hij nu klikken op weg naar zijn doel?
Nu je CTA-button de aandacht van de gebruiker heeft moet je ervoor gaan zorgen dat de gebruiker ook op die button gaat klikken. Hier speelt de tekst op je button een belangrijke rol. Met die tekst geef je de gebruiker een idee van wat er gaat gebeuren. Probeer daarbij ook de toegevoegde waarde voor de gebruiker aan te geven. Een CTA die de gebruiker leidt naar een inschrijfpagina voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Een button-tekst als ‘schrijf je in’ vertelt niets over de toegevoegde waarde, in tegenstelling tot ‘blijf op de hoogte’. Verplaats je dus in de gebruiker en probeer uit te vinden wat de gebruiker kan verleiden om in te gaan op die CTA.
Meten en testen
“Da’s allemaal wel leuk en aardig,” hoor ik je denken: “maar hoe moet ik nu weten wat het beste werkt?” Dat is een hele goede vraag. Wij merken dat er bij het beantwoorden van die vraag vaak van bepaalde aannames rond de doelgroep wordt uitgegaan. We denken onze klantengroep goed te kennen en daarop baseren we de volledige website.
Om een website optimaal te kunnen laten presteren, is het allereerst van belang om uit te gaan van data, in plaats van een onderbuikgevoel of bepaalde trends. Dan zal je dus moeten gaan meten. Een meetinstrument als Google Analytics is daarvoor perfect geschikt.
Door conversiedoelen en -paden in te stellen, kun je de gebruiker volgen en zien hoe je website presteert. Ook kun je meten wat het effect van bepaalde wijzigingen binnen je website is. Om te meten wat het beste werkt bij je gebruikersgroep kun je A/B-testen uitvoeren. Nog beter is het uitvoeren van tests met een gebruikersgroep, zodat er ook inzicht ontstaat in het waarom. Wij werken graag met gebruikerstesten in onze projecten. Door te investeren in regelmatige tests wordt snel en effectief duidelijk waarom bepaalde pagina’s, CTA’s of doelpaden niet goed werken. Meten doe je dus vooral voor het beantwoorden van de wat- en hoe-vragen; testen met een gebruikerspanel levert je vooral antwoorden op de waarom- en inhoudelijke vragen op. Maar over testen later meer.