Metatags, ze zijn niet dood!

Als mensen vragen hebben, stellen ze die vaak online aan Google of een andere zoekmachine. Op basis van de kwaliteit van de ‘antwoorden’ die ze krijgen op de resultatenpagina bepaalt de gebruiker welk antwoord wordt aangeklikt.

Metatags

Een hoge positie in de resultatenpagina is dus belangrijk, anders kom je sowieso niet in beeld. Maar een goed verzorgde en aansprekende weergave van het zoekresultaat net zo. En daar heb je volop invloed op!

Metatags

Laten we eerst eens kijken naar een zoekresultaat zoals dat in google verschijnt. Dat noemen we ook wel een ‘snippet’. Deze snippet is hoofdzakelijk opgebouwd uit een titel, een omschrijving en een link. Soms wordt er meer informatie weergegeven, bijvoorbeeld prijzen als het gaat om een product in een webshop of ratings als het om een vakantiebestemming gaat.

Bij het bepalen of een zoekresultaat het juiste antwoord oplevert dat de gebruiker zoekt, gebruikt hij deze informatie. Dus hoe beter de titel en de omschrijving antwoord geeft op de door de gebruiker gestelde vraag, hoe hoger de CTR (doorklikpercentage) zal zijn.

De titel en omschrijving kun je direct beïnvloeden. Dat kan via metatags. De ‘Title’ tag en de ‘Description’ tag wordt in de meeste gevallen 1-op-1 overgenomen door de zoekmachines. Zorg je voor een aansprekende titel en omschrijving, kun je dus extra opvallen in de zoekresultaten.

Sinds enige tijd heeft Google de limiet van de meta ‘Description’ aangepast. Om hoeveel karakter het precies gaat, hebben ze niet losgelaten. Maar in plaats van de 140-155 karakters die voorheen als ideale lengte gold, is het nu mogelijk om tot 300-320 karakters te gebruiken in de omschrijving. Dat geeft de mogelijkheid om extra op te vallen in de zoekresultaten! Door slim gebruik te maken van vraag en antwoord in titel en omschrijving kun je de gebruiker verleiden om juist jouw pagina te bezoeken.

Metatags zijn dood

Er zijn legio SEO-experts die zeggen dat Google de metatags allang niet meer gebruikt en dat ze daarom niet belangrijk zijn. Metatags zijn dood en begraven. Niet meer naar omkijken en geen tijd meer aan besteden. Ik vind dat kortzichtig en ben het daar absoluut niet mee eens.

Het klopt inderdaad dat Google heeft aangegeven dat de ‘Keywords’ tag niet meer wordt gebruikt bij indexeren van een pagina. Ook de ‘Title’ en ‘Description’ tag hebben geen regelrechte impact op de ranking in zoekmachines. Maar het klopt niet dat daarmee de metatags niet meer belangrijk zijn.

Yahoo, Bing en andere zoekmachines geven aan dat een hoge click through rate een factor is bij ranking. Dus als jouw ‘Title’ en ‘Description’ de zoeker verleidt om vaker door te klikken, heeft dat een positief effect op de CTR van je pagina. Indirect zorgt dat dan weer voor een beter ranking en conversie!

Verleiden

Aan de slag dus! Het lijkt een hels karwei, maar probeer het te zien alsof je voor elke pagina een advertentie maakt. Want in feite is snippet die getoond wordt in de zoekresultaten een kans om te verleiden tot een bepaalde actie. Geef daarom elke pagina een originele titel en omschrijving mee. Probeer na te denken over de antwoorden die te vinden zijn op de desbetreffende pagina en vat deze samen in je omschrijving. Probeer daarbij de zoeker te verleiden om door te klikken. Dan ontstaat er een mooie verzameling van pagina’s waarop de gebruiker direct het juiste antwoord vindt.