Mobile-first staat nu écht voor de deur
Het verschilt wat per branche maar gemiddeld telt een website tegenwoordig veel meer mobiele bezoekers dan bezoekers via desktop. De ervaring van een mobiele bezoeker wordt dus steeds belangrijker. Vandaar dat Google de manier van indexeren op z'n kop zet.
Tot nu toe wordt bij indexering (het bepalen welke positie jouw website krijgt in de zoekresultaten) uitgegaan van de desktopversie van een website. Maar dat gaat op korte termijn veranderen. Google stapt over van desktop-first naar mobile-first.
Mobile-first, de naam zegt het al, betekent dat de mobiele versie van je website als eerste bekeken gaat worden bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Dus hoe een pagina laadt, werkt en eruitziet op mobiel wordt leading, daarna telt pas de desktop-versie. Dat is nogal een verschil en daarmee wordt het nóg belangrijker om een goede mobiele versie te hebben van je website.
Mobile-first voor iedereen!
Je kunt natuurlijk zeggen: bij mij komt maar zo'n klein percentage via mobiel dat ik die mobiele versie niet zo belangrijk vind. Maar de mobile-first indexering van Google is toch wel een gamechanger. Want ook al heb je geen mobiel bezoek, Google kijkt eerst door de mobiele bril naar je pagina's. Scoor je slecht op mobiel? Dan mag je ervan uitgaan dat je website verder wegzakt in de zoekresultatenpagina's (SERP).
Bereid je dus goed voor! Waarschijnlijk heb je al een mobiele versie? Goed zo, dat is stap 1. Stap 2 is te kijken naar hoe die mobiele versie presteert. Dat kun je onder andere doen met een tool die Google aanbiedt. Geef je url op en je krijgt een rapport over de mobielvriendelijkheid van je website. Deze tool is trouwens onderdeel van Google Search Console, waar je veel meer tools vindt om je website te optimaliseren. Moet je zeker mee aan de slag gaan!