Welke gevolgen heeft semantisch zoeken voor jouw SEO?
Door semantisch zoeken wordt Google slimmer, het gaat verbanden leggen tussen bepaalde onderwerpen en zoekopdrachten. Dit zorgt voor relevante(re) zoekresultaten. Belangrijk hierbij is context bij een onderwerp. Hoe breng je nu de juiste context en relevantie aan?
Google is druk bezig met het achterhalen van de betekenis van content op internet. Want Google wil zich ontwikkelen van zoekmachine naar antwoordapparaat. Dé plek waar je altijd een pasklaar antwoord krijgt, op welke vraag dan ook. Semantiek is daarbij erg van belang. Dat is de wetenschap die onderzoek doet naar betekenis van symbolen woorden en zinnen. Want om jou het juiste antwoord voor te schotelen, moet Google verbanden kunnen leggen. Door het achterhalen van de betekenis van jouw content is Google in staat om steeds meer verbanden te leggen en zo betere en relevantere zoekresultaten te tonen. Of, sterker nog, direct antwoord te geven.
Dat lukt Google gedeeltelijk door het zelflerende algoritme. Echter, voor een marketeer is het met zogeheten markup mogelijk om dit algoritme te ondersteunen. Markup is code die je kunt toevoegen aan je content. Het zijn eigenlijk een soort ‘labels’, waardoor Google kan begrijpen wat deze content inhoudt. Door die labels ontstaat er een gestructureerde opmaak van content en kan Google precies in kaart brengen welke content je op je website aanbiedt. Om wereldwijd een standaard aan te bieden voor deze ‘labels’, is Google samen Microsoft, Yahoo en Yandex gestart met Schema.org. Schema.org staat voor een verzameling van allerlei schema’s voor gestructureerde data. Zo kun je via schema.org de sets van onder andere de volgende types content specificeren:
- Bedrijven en organisaties
- Producten
- Personen
- Recensies
- Evenementen
- Muziek
- Recepten
Via https://schema.org kun je bijbehorende code opzoeken en implementeren op jouw eigen website. Daarvoor heb je wel een beetje technische achtergrond nodig of moet je een ontwikkelaar kunnen inschakelen. Een andere manier van gestructureerde data aanwijzen in je website is door gebruik te maken van de ‘Helper voor gestructureerde gegevensopmaak’ van Google. Daarmee wijs je de datablokken aan in je website en krijg je een kant-en-klaar script aangereikt dat je kunt kopiëren en plakken in de <head> je website. De Helper is te vinden en te gebruiken via Google Search Console.
Hoe zien we structured data terug in zoekresultaten?
Met structured data kun je dus betekenis geven aan je content. Maar hoe uit zich dit in de zoekresultaten? Structured data zorgt ervoor dat zoekresultaten aantrekkelijker worden gepresenteerd in zogeheten rich snippets. Daarnaast is het met structured data ook mogelijk om in featured snippets terecht te komen. Featured snippets geven direct antwoord op een vraag.
Rich snippet
Hieronder zien we een rich snippet van de Sonos One speaker. Zoals je ziet is het zoekresultaat voorzien van beoordeling maar ook van de prijs. De reviews en prijs op de webpagina van Sonos zijn voorzien van structured data zodat deze naar voren komen in de zoekresultaten.
Featured snippet
Wanneer je een vraag stelt, al dan niet gesproken of getypt, is Google tegenwoordig ook in staat om direct antwoord te geven. Google is hiertoe in staat omdat zij door het zelflerende algoritme en structured data de betekenis van de content heeft kunnen achterhalen. Het antwoord toont Google in de featured snippet. Op de vraag, “Hoe maak je een margarita?” geeft Google als volgt antwoord.
Structured data zoeken zorgt er dus niet alleen voor dat zoekresultaten relevanter worden maar ze worden ook mooier en overzichtelijker gepresenteerd.
Koppel waardevolle content
Het klinkt haast cliché: met ieder aspect dat samenhangt met SEO wordt geroepen dat goede waardevolle content belangrijk is. Dit geldt ook voor semantisch zoeken. Semantisch zoeken en structured data maken het mogelijk voor Google om verbanden te leggen. Hiervoor moeten je pagina’s wel content bevatten waarmee dat kan. Bundel daarom content door bijvoorbeeld een vraag te beantwoorden waar weer een vraag uitkomt. Beantwoord deze vraag op een nieuwe pagina.
Belangrijk hierbij is om bij het creëren van content vanuit de lezer te schrijven. Welke vragen wil de lezer beantwoord krijgen en welke vragen zullen weer voortkomen uit dit antwoord. Stel, je hebt een webshop voor trimmers en tondeuses dan kun je dat als volgt doen:
- Wat is het verschil tussen een tondeuse en een trimmer?
- Wat voor type trimmers zijn er?
- Waar moet ik op letten bij een goede baardtrimmer?
- Wahl versus Remmington welk merk is beter?
Koppel dus pagina’s met voor je publiek relevante informatie. En neem hier structured data in mee. Bij het artikel over de Wahl versus Remmington benoem je bijvoorbeeld een aantal modellen die verschillen in prijzen. Geef structured data mee aan het merk, model en prijs zodat deze ook in de zoekresultaten getoond worden.
Structured data is een belangrijk maar behoorlijk technisch onderdeel van SEO, daarom is het niet voor iedereen weggelegd om mee aan de slag te gaan. Kom je er niet uit neem dan gerust contact met ons op.
Wil je alvast beginnen met SEO, download hier onze whitepaper met tips waar je gelijk mee aan de slag kan.