Hoe draagt een goede UX bij aan SEO?
Net als semantisch zoeken is UX al jaren een topic binnen SEO. UX staat voor User Experience.
Dat user experience een belangrijke rol speelt binnen SEO is geen verrassing meer. Google beoordeelt niet alleen de content van je website, maar weegt ook gebruiksvriendelijkheid zwaar mee. Voordat we verder ingaan op de relatie tussen SEO en UX-design, kijken we eerst naar wat dit laatste nu precies inhoudt.
Een goede user experience zorgt ervoor dat een website of applicatie effectief en efficiënt in gebruik is en dat dit gebruik als prettig wordt ervaren. Dat leidt niet alleen tot een hogere gebruiksvriendelijkheid; het zorgt er ook voor dat je website meer conversie zal kunnen opleveren. En dat is uiteindelijk toch wat je wilt?
Hiernaast is UX dus ook belangrijk voor je SEO. Google is in staat om te beoordelen of je site de gebruiker een goede ervaring voorschotelt. Met de introductie van Rankbrain werd gebruikerservaring ineens belangrijk bij het werken aan vindbaarheid. Rankbrain is een uitbreiding van het Google algoritme dat het mogelijk maakt voor Google om gebruikersgedrag en zodoende ook gebruikersgemak van websites te beoordelen. Deze beoordeling gebeurt onder andere aan de hand van CTR (click through rate); hoe hoger deze is hoe beter je ranking.
In dit blog lees je een aantal belangrijke UX-aspecten om rekening mee te houden bij je SEO-aanpak.
Een overzichtelijk design voor alle schermformaten
Een belangrijk aspect van gebruiksvriendelijkheid is responsive design. Dat houdt in dat je gebruik maakt van één website, waarvan de lay-out zich aanpast aan de resolutie van het gebruikte device zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface. Dat zorgt ervoor dat je website op alle verschillende beeldschermformaten overzichtelijk en goedwerkend kan worden gebruikt. Hiermee zet je de grootste stap naar mobiele vriendelijkheid. Het voordeel hierbij is dat je geen speciale app of extra versies van je website hoeft te ontwikkelen en bij te houden.
In 2018 kwam hier de Mobile First Index van Google bovenop. Dat houdt in dat Google jouw mobiele site zwaarder meeweegt in indexering van zoekresultaten dan je desktopversie. Een belangrijke ontwikkeling die veel invloed heeft op de manier waarop we met UX omgaan. Bij het ontwikkelen van een website die gebruiksvriendelijk is, zul je hier dus rekening mee moeten houden. Ook als jouw doelgroep minder dan gemiddeld via een mobiel device je website bezoekt.
Verbeter de snelheid om afhaken te voorkomen
Snelheid is heel belangrijk voor UX en SEO. Laadt je website traag dan zullen meer mensen vroegtijdig afhaken. De bounceratio gaat omhoog en je CTR naar beneden. Je website zal daarmee lager scoren in de zoekresultaten.
Een andere manier om snelheid te verbeteren is door lange overzichtspagina’s te vermijden. Hoe meer content een pagina bevat hoe meer er ingeladen moet worden. Zorg er daarom voor dat je overzichtspagina's niet ellenlang zijn of voorkom dat alle content tegelijk geladen wordt.
Onderhoud je website goed. Klinkt heel cliché maar je moet je website net als je fiets zien. Als jij je ketting niet goed smeert is het zwaarder trappen en bestaat zelfs de kans dat die er afloopt. Hetzelfde geldt voor je website. Zorg er dan ook voor dat de deze altijd up-to-date is. Dat draagt meteen ook bij aan de veiligheid van je website.
Help Google navigeren met een goede structuur
Gebruik duidelijke navigatie. Een heldere navigatie zorgt ervoor dat zowel Google als je bezoekers in een oogopslag doorhebben wat je website te bieden heeft. Zo weet je bezoeker precies waar ze op jouw website moeten zijn voor wat ze zoeken.
Een kruimelpad is bij uitgebreide websites onmisbaar. Een goed kruimelpad brengt gebruikers dieper de website in zodat ze beter bij relevante informatie terechtkomen. Intern linken is hierbij van belang. Een mooi voorbeeld is vanuit een blog doorlinken naar een productpagina. En vanuit de productpagina moet het makkelijk zijn om over te gaan tot aankoop.
Niet alleen de structuur van je website maar ook de structuur van je pagina is van belangrijk voor een goede UX. Een goede on page opbouw van je content verbetert de leesbaarheid voor je bezoeker maar ook voor Google. Structureer je pagina's dan ook door het aanbrengen van duidelijke headings, alinea’s, interne links en opsommingen.
Zeg meer met verborgen content
Hidden content is een goede manier om bij te dragen aan een overzichtelijke lay-out. Met hidden content kun je “extra” te indexeren content toevoegen zonder dat dit de UX van je website verslechtert.
Doe dit door met bijvoorbeeld pop-ups te werken. Een efficiëntere manier is door een “lees meer” knop toe te voegen. Hiermee toon je niet alle content maar wel de meest relevante en kwalitatief goede content. Hierbij is oprolbaarheid van tekst belangrijk. Oprolbaarheid houdt in dat je begint met de belangrijkste informatie, dat de eerste alinea zelfstandig leesbaar is en dat je de informatie vervolgens ordent van belangrijk naar minder belangrijk.
Ga met deze punten aan de slag en blijf je website testen. Lukt het je niet of heb je hier geen tijd voor? Neem dan contact met ons op.
Download voor meer tips op het gebied van SEO onze whitepaper.