Slimmer werken met AI – ontdek hoe!
Het is je vast niet ontgaan: de opkomst van artificial intelligence (AI). Maar hoe geef je geschikte opdrachten en wat zijn nou echt handige toepassingen? Wij zetten een aantal tips voor je op een rijtje.
Inmiddels heeft het welbekende ChatGPT zo’n 100 miljoen gebruikers en maandelijks één miljard bezoekers. Maar hoe pas je deze AI zo goed mogelijk toe voor een zo optimaal mogelijk resultaat voor jouw website? Voordat we in de toepassingen duiken volgen eerst een paar handige tips over hoe je ChatGPT een geschikte prompt of opdracht geeft.
Hoe kan je ChatGPT goede opdracht geven?
Voordat je ChatGPT gaat gebruiken volgt hier eerst een korte gebruiksinstructie:
- Wees duidelijk en specifiek: zorg ervoor dat de opdracht een duidelijke vraag of instructie bevat, zodat ChatGPT precies weet wat er van hem wordt verwacht.
- Houd het kort en bondig: probeer de opdracht zo kort en beknopt mogelijk te houden, zodat ChatGPT niet verstrikt raakt in te veel informatie.
- Geef context: als de opdracht context vereist geef deze dan in de opdracht, zodat ChatGPT begrijpt waar de vraag over gaat.
- Gebruik voorbeelden: als de opdracht een voorbeeld nodig heeft, geef deze dan in de opdracht. Dit kan ChatGPT helpen om het antwoord beter te begrijpen en meer relevante informatie te geven.
Nu je weet hoe je geschikte opdrachten kan geven volgen nu handige toepassingen van hoe je ChatGPT doeltreffend kan inzetten voor je website.
1) Snel content genereren
Waar ChatGPT uitermate geschikt voor is: content creatie. Het enige wat je hoeft te doen is ChatGPT een opdracht te geven en het zal automatisch content creëren op basis van de gegeven input. Dit kan van pas komen wanneer je weinig tijd hebt om content te maken of als je het lastig vindt om over een bepaald onderwerp te schrijven. Met ChatGPT kun je snel en gemakkelijk content genereren zonder dat je er veel tijd en moeite in hoeft te steken.
Let op: controleer de output van ChatGPT altijd zorgvuldig om te kijken of de informatie klopt.
3) Niche onderwerpen vinden
Een andere toepassing van ChatGPT is het vinden van niche-onderwerpen. Zo kan je het programma gebruiken om niche onderwerpen te laten generen. Mocht je al een onderwerp hebben dan kan je ChatGPT gerichte vragen stellen om meer soortgelijke niche onderwerpen te kunnen vinden. Krijg je nou niet het gewenste antwoord op je vraag? Dan kan je proberen je zoekopdracht te verfijnen door meer specifieke vragen te stellen. Vervolgens kan je de output gebruiken om verder te zoeken naar nieuwe niche onderwerpen.
Let op: ChatGPT heeft slechts beperkte kennis. Zo heeft het programma een cut-off point bij september 2021. ChatGPT heeft dus geen kennis van recentere gebeurtenissen.
5) Meta-data en SEO
ChatGPT kan ook helpen bij het optimaliseren van meta-data en SEO. Zo kan je bijvoorbeeld het programma gebruiken om zoekwoorden te genereren die kunnen worden gebruikt in titels, beschrijven en tags om de SEO van je website te verbeteren. Ook kan je ChatGPT gebruiken om ideeën te genereren voor meta-beschrijvingen die aantrekkelijk zijn voor gebruikers. Meer over het nut van meta-data en SEO vind je hier.
Door vragen te stellen over het doel van de pagina, de inhoud en de beoogde doelgroep, kan ChatGPT suggesties geven voor effectieve meta-beschrijvingen die mensen aanmoedigen om op jouw link te klikken. Door de meta-data en SEO te laten optimaliseren met behulp van ChatGPT kan je website beter vindbaar zijn in zoekmachines. Hierdoor kan je website hoger scoren in de zoekresultaten en meer verkeer genereren.
Let op: controleer altijd of de zoekwoorden daadwerkelijk resulteren in een hoog zoekvolume en of de meta-data klopt.
7) Rollen toewijzen
Een andere handige mogelijkheid om ChatGPT te gebruiken is door het programma een rol als expert toe te wijzen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door ChatGPT de opdracht te geven “neem de rol aan van SEO-specialist”, of “neem de rol aan van een communicatie-expert” etc. Hierdoor zal ChatGPT proberen antwoorden te genereren die passen bij de door jou gekozen rol. Ook handig: je kunt je tekst door ChatGPT laten controleren op fouten of mogelijke verbeterpunten door het de rol aan te laten nemen van copywriter.
Let op: Het is belangrijk om te onthouden dat ChatGPT geen mens is en niet dezelfde kennis en ervaring heeft als een echte specialist op het gebied van SEO, communicatie of marketing.
Waar moet je op letten?
Naast de vele voordelen en het gebruiksgemak dat ChatGPT te bieden heeft blijft het belangrijk om zelf kritisch na te denken. Bij de antwoorden die je van ChatGPT krijgt is het belangrijk om op een aantal punten te letten:
- Controleer de relevantie: ChatGPT kan soms antwoorden geven die niet helemaal relevant zijn voor de gestelde vraag. Controleer of het antwoord écht antwoord geeft op je vraag en of het je helpt om je doel te bereiken.
- Verifieer de nauwkeurigheid: ChatGPT is niet perfect en kan onnauwkeurige informatie geven. Daarom is het belangrijk om altijd het antwoord te verifiëren met behulp van andere bronnen.
- Houd rekening met beperkingen: ChatGPT heeft beperkingen met betrekking tot de hoeveelheid kennis die het kan toepassen. Zo kan het programma geen informatie geven over iets dat niet beschikbaar is in de dataset waarop het is getraind. Houd er daarom rekening mee dat ChatGPT een cut-off point heeft bij september 2021. Antwoorden op vragen over recentere gebeurtenissen zal ChatGPT niet kunnen weten en deze antwoorden zullen daarom veelal niet kloppen.
Conclusie
Uiteindelijk is ChatGPT een hele handige tool die je werk een stuk makkelijker kan maken. Maar, meer dan een krachtig hulpmiddel is het niet. Je zult zelf nog altijd de juiste prompts moeten geven en de output van het programma controleren op eventuele fouten. Doe je dit niet, dan loop je het risico onnauwkeurige informatie te plaatsen op je website. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je Google Rankings. Meer over Google Rankings lees je hier.