Van meten naar beter weten - 4 do's in Analytics

Meten is weten, een bekende uitspraak. Maar meten is niet per se alles weten. Neem nu bijvoorbeeld het bijhouden van statistieken van een website. Door Google Analytics in te zetten kun je allerlei zaken meten.

Van meten naar beter weten - 4 do's in Analytics

1. Doelen instellen en meten

Je website is een communicatiemiddel. Je wilt een bepaalde doelgroep bereiken met een boodschap die bedoeld is om bezoekers te overtuigen. En dat doe je het liefst zo duidelijk mogelijk, want daarmee behaal je het meeste rendement.

Dit laatste kun je meten door binnen Analytics doelen in te stellen. Een doel wordt gehaald wanneer een gebruiker een bepaalde actie uitvoert. Bijvoorbeeld wanneer een gebruiker een contactformulier invult. Of zich inschrijft op een nieuwsbrief. Maar ook voor bezoekduur, aantal pagina’s, bestemming en bijvoorbeeld voor het kijken van een bepaalde video zijn doelen in te stellen.

Micro- en macrodoelen
Niet alle doelen zijn gelijk. Een belangrijk doel kan zijn: de verkoop van een product. Dit noemen we een macrodoel. Voor een gebruiker daadwerkelijk overgaat tot aankoop, leest hij bijvoorbeeld de productspecificaties, recensies en checkt hij misschien de informatie over verzending. Al deze stappen kunnen we identificeren als microdoelen.

Door al die doelen te meten op succes, op conversie, ontstaat dieper inzicht in de werking en gebruiksvriendelijkheid van de website. Met dit inzicht kan een website effectief worden aangepast op de gebruiker.

Funnels
Het kan waardevol zijn om een doeltrechter in te stellen, een zogenoemde funnel. Zo kun je de gebruiker volgen in zijn/haar weg op de website, van instroom tot uitstroom. Verlaten veel gebruikers de website op een bepaalde pagina? Dan is het verstandig om uit te zoeken waarom dat zo is.

2. Interne zoekopdrachten meten

Het meten van interne zoekopdrachten (zoekopdrachten via het zoekformulier op de website) zijn erg waardevol. Je kunt hiermee beter inzicht krijgen in wat de gebruiker eigenlijk zoekt op bepaalde pagina’s en of hij uiteindelijk vond wat hij zocht. Het biedt ook de kans om pagina’s te verbeteren. Want op de plekken waar de zoekfunctie vaak wordt gebruikt, verwachtte een gebruiker waarschijnlijk andere informatie. Daarnaast levert het bijhouden van interne zoekopdrachten en de tijd  informatie op wat betreft zoekwoorden die veel gebruikt worden, goede input voor zoekmachineoptimalisatie.

4. Filters instellen

Google Analytics meet al het websitebezoek. Dus ook het bezoek van de gebruikers die verantwoordelijk zijn voor het content management en alle andere medewerkers van je bedrijf zelf. Daarnaast worden ook de hits van scripts en bots meegeteld die de website dagelijks krijgt. Dat kan zorgen voor een enorm vertekend beeld in de statistieken, meer websitebezoek dan je denkt, een hogere ‘bouncerate’ dan in werkelijkheid en zo verder.

Het instellen van filters is een must voor het genereren van overzichten die een goed en zuiver beeld geven van websitebezoek.

Novaware als Analytics partner

Het juist instellen van Google Analytics kan een tijdrovende bezigheid zijn. Zeker als je per onderdeel moet uitzoeken welke mogelijkheden er zijn en daar praktisch uitvoering aan wilt geven. Want naast doelen instellen, het meten van zoekopdrachten, koppelingen en filters, zijn er nog vele andere mogelijkheden om structuur en relevantie te geven aan de gemeten statistieken.

Novaware beschikt over de kennis en ervaring om Analytics op een juiste, effectieve manier in te richten. We richten een dashboards in op basis van de gegevens die voor jouw bedrijf van belang zijn. Daarbij houden we rekening met doelstellingen en doelgroepen, processen die een websitegebruiker (idealiter) doorloopt. Zo wordt conversie meetbaar.

Verder is het mogelijk om op regelmatige basis rapportages te ontvangen waarin onze specialisten duiding geven aan cijfers en aanbevelingen geven. We kunnen samen kijken naar nieuwe of onbenutte mogelijkheden die de website biedt.

Daarmee wordt meten beter weten!