Wat je moet weten over de SERP
De SERP, Search Engine Result Page, is allang niet meer een lijst met linkjes en advertenties. De veranderde SERP beïnvloedt het zoekgedrag. Wat je moet weten over de SERP lees je in deze blog
Nog even snel, wat is de SERP? Simpel vertaalt naar het Nederlands betekent het ‘zoekmachine resultaten pagina’ zoals je dus ziet bij Google na het uitvoeren van een zoekopdracht.
"Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken" Google
Google wil dus graag dat je snel en makkelijk kan vinden wat je zoekt. Om daarvoor te zorgen past Google sinds afgelopen jaar de MUM-technologie toe. MUM is het nieuwste algoritme van Google, gebaseerd op Artificial Intelligence (AI) en machine learning. Daarvoor had Google al Hummingbird, Rankbrain en BERT (Bidirectionele Encoder Representaties van Transformers) om gebruikers beter te begrijpen.
Maar met Google MUM gaat dat nog een stapje verder. Nou ja, een stapje… zeg maar gerust een reuzensprong. Want MUM is 1000 keer krachtiger dan BERT! Door MUM kan Google taal veel beter begrijpen en verwerken en beantwoordt het complexe zoekopdrachten met allerhande data. Bijvoorbeeld door je een YouTube video aan te bieden in de resultaten, waarin je op 1:33 een antwoord op je vraag krijgt.
Door de slimme algoritmes van Google is het tegenwoordig helemaal niet meer nodig om naar een website te gaan om antwoord te krijgen op je vraag. Het slimme algoritme begrijpt de zoekintentie steeds beter en daardoor kun je veel meer informatie vinden binnen de SERP.
Suggesties tussen zoekresultaten
Als je een zoekopdracht uitvoert in Google geeft Google daarbij ook meteen suggesties. Zo helpt Google je nog beter en sneller een antwoord te vinden op je vraag of je juist meer te leren over het onderwerp.
Onder het ‘Mensen vragen ook’ gedeelte staan vragen die verband hebben met jouw zoekopdracht. Door ze open te klikken ga je niet meteen naar een andere pagina maar krijg je in het kort het antwoord gepresenteerd. Daarbij wordt natuurlijk nog wel een link naar een website getoond.
Zero click searches en featured snippets
Naast het ‘mensen vragen ook’ gedeelte wordt er veel gebruik gemaakt van featured snippets. Op meerdere manieren ondersteunt Google het niet hoeven klikken in de zoekresultaten. De zogenoemde ‘zero click searches’.
Bekende voorbeelden daarvan zijn het meteen tonen van recepten en voetbaluitslagen maar ook het bekijken van vliegtickets en hotelovernachtingen kan zonder van de resultatenpagina te gaan. De featured snippets worden weergegeven vóór de organische resultaten van de pagina.
Download voor meer tips op het gebied van SEO onze whitepaper.
Pinball pattern bij de SERP
Doordat de resultatenpagina verandert wordt er ook op een andere manier naar gekeken. Er kan nu op veel meer plekken en in verschillende vormen informatie worden gevonden.
Dat maakt dat de aandacht van zoekers op een andere manier wordt getrokken. Voorheen scrollde je door de resultaten op zoek naar het geschikte linkje. Nu bekijkt de zoeker de pagina niet meer chronologisch, het gaat nu juist alle kanten op. De zoeker kijkt nu vooral naar de verschillende onderdelen van de SERP en laat zijn aandacht gaan van de afbeeldingen, naar de linkjes, naar de vragen van anderen enzovoort. De aandacht van de zoeker stuitert als het ware heen en weer tussen de verschillende SERP-onderdelen. Net als bij een flipperkast, vandaar de benaming, Pinball pattern.
Dat maakt meteen dat het niet meer nodig is om boven aan te staan. Natuurlijk is dit nog wel de opvallendste positie, toch bekijken zoekers de overige opties bijna net zo goed en kiezen ze steeds vaker voor de overige opties. Zo was het in 2006 nog zo dat 51% van de kliks naar de eerste positie gaan, in 2020 was dat nog maar 28%.
Wat kun je doen om beter zichtbaar te worden in Google?
Voor een hogere positie in Google probeer je natuurlijk zo goed mogelijk aan te sluiten bij het E-A-T principe. Dat betekent dat je voldoende Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (trustworthiness) moet uitstralen.
Structured data markup voor rich results toepassen
Om in de ‘rich results’ van Google te komen heb je extra markup nodig. Op die manier zorg je ervoor dat Google je content nog beter begrijpt en goed toont. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld Schema.org gebruiken. Het mooie van rich results is dat je niet per se een toppositie in Google hoeft te hebben om hier getoond te worden. Hierin verschilt de rich result van de featured snippet waarbij dat wél nodig is.
Een mooi voorbeeld van hoe structured data voor je kan werken is het weergeven van vacatures op Google Jobs. Werkzoekende kunnen daardoor binnen Google al verschillende vacatures bekijken en tegen elkaar afwegen. Ben je op zoek naar mensen, dan is dit een belangrijke stap. Zeker nu er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt.
Vraag gestuurde content schrijven
Vraag gestuurde content doet het goed. Pagina’s met een vraag in de titel hebben gemiddeld een 14.1% hoger Click Through Rate (CTR). Naast dat het beter werkt in de zoekresultaten sluit het ook beter aan bij je doelgroep. Wat weer een langere tijd op je pagina oplevert en dat geeft Google het signaal dat je mensen met vragen dus echt verder helpt. Dat vraag gestuurde content het zo goed doet komt vooral door de opkomst van Voice Search.
Kortom: Hoe krijg je een hogere positie in Google?
Er zijn veel, heel veel verschillende manieren om een hogere positie in Google te bemachtigen met je website. Te veel om in één blog op te sommen. En naast alle aspecten die voor Google belangrijk zijn, is het ook heel belangrijk wat je doelgroep verwacht. Hou vooral in je achterhoofd voor wie je website is en welke vragen daarbij horen. Dat is het begin.
Daarnaast is het ook erg belangrijk dat je website voldoet aan een bepaalde technische standaard. Zoals een goede laadtijd van je website. Wist je dat 40% van de bezoekers de website meteen verlaat als de laadtijd 3 seconden of langer duurt.