Multisite-omgeving voor Schouten Zekerheid
Onze oplossing voor Schouten Zekerheid maakt het mogelijk om eenvoudig 180+ websites te onderhouden en snel nieuwe websites te maken met elk een eigen uitstraling. En dat binnen één omgeving.
Schouten Zekerheid is sinds 1953 actief als verzekeringsmakelaar voor bedrijven, instellingen en branche- en beroepsorganisaties. Schouten heeft veel ervaring en kennis op het gebied van verzekerbare risico's en expertise in verzekerbare arbeidsvoorwaarden.
Om al deze verschillende verzekeringen en labels aan verschillende doelgroepen te kunnen aanbieden heeft Schouten Zekerheid meer dan 180 websites onder zich. Elk van deze sites heeft zijn eigen opmaak wat betreft kleuren, logo’s en vormen. Een van de problemen waar Schouten Zekerheid tegenaan liep was dat het lastig bleek om een website te dupliceren en vervolgens aan te passen. Dat is problematisch wanneer je 180 verschillende websites hebt die op elkaar moeten lijken qua structuur en inhoud. Voorheen moest Schouten Zekerheid voor iedere nieuwe verzekering opnieuw beginnen met het opbouwen van een website. Dat leverde veel onnodig werk op. Dit kon natuurlijk efficiënter. Wij hebben Schouten Zekerheid daarmee kunnen helpen!
Werkwijze
Zoals gebruikelijk startten we ook dit project met een conceptsprint. Tijdens dit traject bepalen we niet meteen een oplossingsrichting, maar werken we vanuit de uitdaging via design thinking toe naar een werkend prototype en design. Belangrijk uitgangspunt hierbij was gemak. Met zo min mogelijk aanpassingen moest er wel voldoende eigenheid aan website kunnen worden meegegeven. Hierbij was het ook de wens vanuit Schouten Zekerheid om per website met kleuren de huisstijl van het label/doelgroep te kunnen instellen. In het geval van Schouten Zekerheid ontstond het idee om een template te ontwikkelen waarin alle opties rondom styling, kleuren, logo’s en vormen gemakkelijk in te stellen zijn. Door een multisite-omgeving slim in te richten zou het mogelijk worden om content centraal beheerbaar te maken.
"Voor ons was het probleem dat we heel veel verschillende websites hebben en dat het onderhoud daarvan steeds lastiger werd. We waren op zoek naar een oplossing waarbij we makkelijk bepaalde content (zoals FAQ’s en formulieren) centraal kunnen beheren. Zo kunnen we alle websites voorzien van de juiste informatie, maar hoeven we bij wijzigingen maar één keer iets aan te passen. " Alex Janssen, Specialist Marketing & Communicatie bij Schouten Zekerheid
Om dit te realiseren hebben we in de conceptfase onderzocht welke parameters dan aanpasbaar zouden moeten zijn om elke website een eigen karakter mee te geven. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de kleuren, logo’s, fonts en vormentaal aanpasbaar te maken.
Uiteindelijk werkten we met behulp van deze aanpassingsmogelijkheden een aantal varianten van websites uit. Die websites hebben we getest. Werkte een template goed? Dan keken we vervolgens naar een aantal variaties in headers. Hierbij stond de vraag centraal welke styling het beste zou passen bij de doelgroep, de producten en het doel van de website. Daarnaast moet de styling ervoor zorgen dat de websites rust uitstralen, de informatie gemakkelijk te vinden is en dat de websites transparant blijven overkomen. Zelfs bij het aanpassen van alle stylingparameters. Om nog meer eigenheid mee te kunnen geven aan de websites is elke webpagina op te bouwen met contentblokken. Daardoor is het mogelijk om nog meer te variëren als dat nodig is.
Multisite-omgeving
Om het beheer van alle websites goed te ondersteunen hebben we een multisite-omgeving in Umbraco CMS ontwikkeld. Zodoende is er één backoffice voor alle (inmiddels 180+!) websites. Verder moesten de websites beschikbaar zijn in zowel Nederlands als Engels. Daarnaast wilde Schouten Zekerheid de mogelijkheid hebben om bezoekers per website waarden van verzekeraars en collectiviteitsnummer te laten kiezen. Oh, en vanuit Schouten Zekerheid worden verschillende tools ontwikkeld die de bezoeker helpen om een juiste verzekering te kiezen. Of we die ook wilden integreren. Prima!
Om met zoveel websites in een multisite-omgeving het overzicht te kunnen bewaren, wordt er in deze omgeving gewerkt met mappen. Daarbij heeft Schouten Zekerheid de flexibiliteit om zelf de indeling van de Umbraco-omgeving aan te passen. In dit geval is er gekozen om een onderscheid te maken op basis van branche, waarbij de websites op alfabetische volgorde worden ingedeeld.
Om de basis te leggen voor de multisite-omgeving hebben we eerst één website gerealiseerd. Die fungeert als het ware als blauwdruk. Vervolgens ontwikkelden we templates voor de verschillende branches en doelgroepwebsites. Deze templates dienen als basis voor elke nieuwe website en zijn dan naar inhoud, smaak of huisstijl aan te passen. Het voordeel hiervan is dat de verschillende sites op deze manier een uniform geheel blijven. Het doel was om een gebruiksvriendelijke Umbraco-omgeving neer te zetten met veel herbruikbare content, tools en scripts.
"Met de multisite-oplossing hebben we veel meer ruimte om te kijken naar verbeteringen op de verschillende sites op het gebied van online marketing in plaats van dat we alleen maar bezig waren met dezelfde content op alle verschillende sites aan te passen." Alex Janssen, Specialist Marketing & Communicatie bij Schouten Zekerheid
Primeur en uitdaging
Nu hebben we wel vaker een multisite-omgeving ontwikkeld. Dus we schrikken niet snel van een beheeromgeving voor een stapeltje websites. Maar ook voor ons was het een primeur om meer dan 180 websites te realiseren in één omgeving. Onze ontwikkelaars vonden het dan ook erg gaaf om aan zo’n groot project te kunnen werken. Tegelijkertijd was de realisatie van zoveel websites tegelijk een behoorlijke uitdaging. Om deze uitdaging het hoofd te bieden werkten we in sprints waarbij er zo’n 30-40 websites per keer werden gebouwd. Daarbij werden dan ook alle SSL-certificaten geïmporteerd en overgezet.
Het eindresultaat
Uiteindelijk hebben we ervoor gezorgd dat Schouten Zekerheid nu een overzichtelijke omgeving heeft, waar alle websites kunnen worden teruggevonden en gemakkelijk kunnen worden beheerd. En in plaats van 180 verschillende websites hebben zij nu een uniform geheel, waarbij elke website toch een eigen, uniek gezicht heeft. Daarnaast is het heel handig om vanuit een template te kunnen werken. Een groot voordeel van de multisite-omgeving is bijvoorbeeld dat Schouten Zekerheid bij een nieuwe verzekering snel kan schakelen en in no time een nieuwe website kan neerzetten.
"Het heeft ons dus veel extra tijdswinst opgeleverd." Alex Janssen, Specialist Marketing & Communicatie bij Schouten Zekerheid