Begrippenlijst datadashboard

Met deze begrippenlijst weet jij voortaan precies wat de termen in het datadashboard betekenen. Een handig hulpmiddel voor een vliegende start en makkelijk om op terug te vallen voor als je het even niet meer weet.

aan de slag met Google Looker

(Pagina)Weergaven

Weergaven is het aantal keren dat een pagina of scherm op de website is bekeken.

Stel dat een bezoeker de homepagina, productpagina en de contactpagina bekijkt. Dan resulteert dit in totaal 3 weergaven. 

paginaweergaven

Sessies

Een sessie is een bezoek van een gebruiker op de website. Na 30 minuten van inactiviteit, wordt de sessie automatisch afgebroken. Als dezelfde gebruiker dan weer op je website komt, telt dit als een nieuwe sessie.

Stel dat iemand 3 keer per dag de website bezoekt op verschillende momenten van de dag. Dan telt die persoon als 1 gebruiker, maar heeft die persoon 3 sessies veroorzaakt. 

sessies op je website

Sessies met engagement

Sessies met engagement lijken veel op 'sessies', alleen zijn er aan sessies met engagement bepaalde vereisten verbonden. Een sessie met engagement telt als een sessie die langer dan 10 seconden duurt, een conversiegebeurtenis activeert of bestaat uit minstens 2 pagina- of schermweergaven.

Een bezoeker bekijkt de homepagina, klikt op een productlink, bekijkt de productpagina gedurende 2 minuten en voegt het product toe aan de winkelwagen. Dit telt als een sessie met engagement.

Sessies met engagement zijn een belangrijke maatstaf om de kwaliteit van het verkeer en de interactie van de gebruiker te beoordelen, vooral in vergelijking met sessies zonder engagement.

sessie met engagement

Sessies per gebruiker

Sessies per gebruiker is het gemiddelde aantal sessies dat een gebruiker tijdens een bepaalde periode start. 

In een maand hebben 100 gebruikers in totaal 200 sessies gestart. Het aantal sessies per gebruiker is dan 2.

Sessies per gebruiker geeft inzicht in de mate van terugkeer en loyaliteit van gebruikers. 

Totaal aantal gebruikers

Het totale aantal gebruikers dat de website hebben bezocht in een bepaalde periode. In dit geval gaan we standaard uit van 28 dagen.

Nieuwe gebruikers

Het aantal nieuwe unieke gebruikers dat in de aangegeven periode de gebeurtenis first_open of _visit heeft geregistreerd. 

Nieuwe gebruikers worden alleen bij hun eerste bezoek geteld, terwijl actieve gebruikers kunnen worden geteld elke keer dat ze interactie hebben binnen de vastgestelde periode. Bijvoorbeeld: de afgelopen dagen waren er 8.000 nieuwe gebruikers en 10.000 actieve gebruikers. Dus er zijn 2.000 gebruikers die vaker terugkomen. 

Nieuwe gebruikers kan worden beïnvloed door factoren zoals cookie-wissen of het gebruik van verschillende apparaten.

Actieve gebruikers

‘Actieve gebruikers’ zijn alle gebruikers met een ‘Actieve sessie’ in de geselecteerde periode. Deze wordt op een andere manier berekend dan ‘Totaal aantal gebruikers’. Een ‘Actieve sessie’ is de eerste sessie van een gebruiker of een sessie die aan de voorwaarden van engagement voldoet, vaak is dit al het geval na een kort bezoek van 10 seconden.

Stel dat iemand in de geselecteerde periode voor de tweede keer de website bezoekt en na 9 seconden wegklikt zonder een ander event triggert. Dan wordt dit niet gemeten als ‘actieve gebruiker’.

Gemiddelde scrolldiepte per pagina

Bij de gemiddelde scrolldiepte gaat het om hoe ver een gebruiker door de pagina heeft gescrold. Het gaat hier specifiek om de diepte van de pagina. In ons dashboard vind je verschillende waarden.

(Mocht je voorkeur naar andere percentages uitgaan, dan is dit mogelijk)

Waarom is dit inzicht zo belangrijk? Doordat je de gemiddelde scrolldiepte weet, zie je hoe ver de gebruiker op de pagina komt. Scrollen gebruikers maar tot 25% op je pagina en staat je belangrijke informatie onderaan de pagina? Dan weet je dat je de inrichting van die pagina moet aanpassen om je doel van de pagina te bereiken. 

de gemiddelde scrolldiepte

Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde tijd die gebruikers op de website doorbrengen tijdens een sessie.

  • Inactieve periodes: De sessieduur omvat zowel actieve als inactieve periodes. Als een gebruiker 5 minuten op een pagina is en daarna 10 minuten inactief is, is de sessieduur 15 minuten.
  • Time-out: De sessieduur heeft een maximum van 2 uur. Als een gebruiker langer dan 2 uur actief is op je website of app, wordt de sessie beëindigd en start er een nieuwe sessie.

Een langere gemiddelde sessieduur hoeft niet altijd positief te zijn. Dit kan namelijk duiden op verwarring of moeilijkheden bij het vinden van informatie.

Gemiddelde betrokkenheidsduur

De betrokkenheidsduur is de gemiddelde tijd die gebruikers actief betrokken zijn bij de website.

  • Duur van tenminste 10 seconden: Sessies die langer dan 10 seconden duren, worden beschouwd als 'engaged'.
  • Bevat een conversie: Sessies die een conversiegebeurtenis bevatten, zoals een aankoop of aanmelding, worden beschouwd als 'engaged'.
  • Heeft minstens 2 paginaweergaven: sessies met minstens 2 paginaweergaven op verschillende pagina’s en worden beschouwd als 'engaged'.

Voorbeeld: stel dat er in een bepaalde periode 100 sessies met engagement waren met een totale betrokkenheidsduur van 1000 seconden. De gemiddelde betrokkenheidsduur zou dan 10 seconden zijn:

Gemiddelde betrokkenheidsduur = 1000 seconden / 100 sessies met engagement = 10 seconden

De gemiddelde betrokkenheidsduur is een nuttige maatstaf, omdat dit iets zegt over bepaalde acties die de gebruiker uitvoert op de website.

Herkomst van gebruikers

De statistiek ‘herkomst van gebruikers’ geeft inzicht in waar de bezoekers van je website vandaan komen voordat ze de website bezoeken. Dit is handig om te achterhalen via welke externe bronnen verkeer naar de website komt. 

De ‘herkomst van gebruikers’ kunnen we onderverdelen in verschillende categorieën:

  • Direct verkeer: bezoekers die rechtstreeks naar je website komen door het typen van de URL in hun browser.
  • Organisch verkeer: bezoekers die via een zoekmachine (Google of Bing etc.) op je website terechtkomen zonder te klikken op een betaalde advertentie.
  • Referral verkeer: bezoekers die naar je website komen via een link op een andere website.
  • Sociaal verkeer: bezoekers die via sociale media platforms naar de website komen.
  • E-mail: bezoekers die via links in een e-mailcampagne naar de website komen.

Door te weten waar de gebruiker vandaan komt is belangrijke informatie die je kan toepassen op je marketingstrategie. Deze informatie helpt namelijk beter te begrijpen hoe effectief een campagne is of waar je mogelijk meer middelen in moet gaan zetten. 

 

herkomst van de gebruiker zie je hier

(Conversie)gebeurtenis

Een (conversie)gebeurtenis wordt aangegeven per actie die als conversie wordt geteld. 

Iedere instantie van de (conversie)gebeurtenis wordt geteld, ook als dezelfde (conversie)gebeurtenis meerdere keren wordt geregistreerd tijdens dezelfde sessie. Als een gebruiker een actie 2 keer inzendt tijdens dezelfde sessie, worden dus 2 conversies geteld

Paginapad

In het dashboard kun je per paginapad bekijken hoe de pagina presteert. Het paginapad is de wordt weergegeven met de URL die achter het domein staat. In het dashboard kun je bijvoorbeeld zien hoeveel sessies, actieve gebruikers, nieuwe gebruikers er zijn en hoelang een bezoeker gemiddeld op de pagina blijft. 

Op deze manier kun je snel en eenvoudig zien hoe een bepaalde pagina presteert. Vallen de cijfers tegen? Dan kun je ervoor kiezen om deze pagina’s te optimaliseren.