Pagina uitleg datadashboard
In het datadashboard staat erg veel informatie. Om al deze informatie overzichtelijk te presenteren, is alle data opgedeeld over verschillende pagina’s in het dashboard.
Op deze pagina geven we per pagina in het datadashboard een korte uitleg. Tijdens deze uitleg gaan we uit van een standaard dashboard. Het kan zijn dat er aanpassingen zijn aangevraagd die (in sommige gevallen) standaard gegevens vervangen.
Mocht je meer informatie willen over het datadashboard? Bekijk dan de begrippenlijst en de filtermogelijkheden binnen het dashboard.
- Begrippenlijst datadashboard
- Filtermogelijkheden in het datadashboard
Bezoekerscijfers
Op deze pagina staat een overzicht van het aantal bezoekers in verschillende perioden. De gegevens die hier standaard staan zijn de gegevens van het vorige jaar, dit jaar (tot aan de datum van vandaag), het afgelopen kwartaal en van de afgelopen 30 dagen. De periodes op deze pagina staan vast. Dit is de enige pagina binnen het dashboard waarop je de periode van de gegevens niet kunt veranderen.
Deze pagina kan gebruikt worden voor:
- Een overzicht bij presentaties
- In een oogopslag ontdekken van trends en patronen
- Eenvoudig vergelijken met de standaardgegevens
- Te tonen op schermen binnen de organisatie of elders (Bijvoorbeeld door narrowcasting).

Websiteprestaties
Op deze pagina gaan we dieper in op het gedrag van de gebruiker. Deze pagina geeft de volgende gegevens weer: het aantal weergaven, het aantal sessies, het aantal sessies met engagement, sessies per gebruiker, nieuwe gebruikers, totaal aantal gebruikers, actiegebruikers, de gemiddelde sessieduur, de gemiddelde betrokkenheidsduur en het gemiddelde betrokkenheidspercentage. Meer weten over deze gegevens? Bekijk ze in de begrippenlijst.
Waar kun je deze pagina voor gebruiken?
- Om gebruikersgedrag te analyseren
- Betrokkenheid van de gebruiker te meten
- Gebruikerservaring te optimaliseren
- Om (marketing) campagnes te evalueren

Paginaprestaties
Op deze pagina kun je belangrijke gegevens bekijken op paginaniveau. Standaard bekijk je het aantal sessies, actieve gebruikers, nieuwe gebruikers en de gemiddelde betrokkenheidsduur per pagina. Standaard zie je de ‘best presterende’ pagina’s bovenaan in de tabel. Wil je specifieke pagina’s bekijken? Maak dan gebruik van het filter ‘selecteer pagina’s’. Met dit filter kun je elke pagina bekijken die je graag wilt zien.
Op de pagina is ook de scrolldiepte te zien. Meer uitleg over de scrolldiepte vind je in de begrippenlijst.
Met de gegevens op de pagina ‘paginaprestaties kun je:
- Eenvoudig zien op welke manier pagina’s worden bezocht
- Zien hoe een pagina presteert
- Of belangrijke informatie wel gelezen wordt door de gebruiker.

Gebruikersacquisitie
Op deze pagina zie je via welke sessiebronnen de gebruiker de website bezoekt. Dit is erg waardevolle informatie, omdat je weet op welke bronnen je moet gaan sturen. Doordat je weet waar de gebruiker vandaan komt, kun je de juiste kanalen met passende content voor de doelgroep gebruiken.
Stop je bijvoorbeeld veel geld in Facebookcampagnes, maar levert dit weinig bezoekers op? Dan kun je ervoor kiezen om je budget anders te besteden.
Naast de gebruikersacquisitie, vind je informatie over welke doelgroep de website bezoekt. Kijk wel uit met deze informatie, want in veel gevallen is de informatie over de doelgroep niet bekend. Stuur dus niet blindelings op dit gegeven, maar gebruik het meer als toevoeging op je bevindingen.
Deze pagina kun je goed gebruiken voor:
- Het gebruikersgedrag beter te begrijpen
- (Marketing) campagnes te optimaliseren
- Gebruik ervaring verbeteren
Meer informatie over de sessiebron vind je in de begrippenlijst.

(Conversie)gebeurtenissen
Een (conversie)gebeurtenis is een belangrijk doel op de website. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat iemand een formulier invult, een video bekijkt, contact opneemt of iets downloadt. Elke organisatie heeft andere (conversie) gebeurtenissen, dus in elk dashboard is dit anders aangekleed.
Gebeurtenissen zijn belangrijk om te meten, omdat je op deze manier kunt zien op de website succesvol is. Worden gebeurtenissen niet of nauwelijks gebruikt? Dan is het de vraag of deze wel nodig zijn op de website of dat dit op de verkeerde plek staat.
De gebeurtenissen in dit dashboard worden (vaak) niet standaard gemeten, maar zijn allemaal handmatig ingesteld. Mocht je benieuwd zijn naar een (conversie) gebeurtenis, neem dan contact met ons op. Wellicht kunnen we dit toevoegen.
Wat kun je met deze (conversie) gebeurtenissen?
- Bekijken hoe je (conversie) doelen scoren
- Funnels in kaart brengen en sturen op basis van deze gegevens
- Experimenteren met gegevens
Technologie
Op deze pagina zie je op welke manier gebruikers de website bezoeken. Deze pagina geeft weer via welk apparaat, browser, resolutie en via welk besturingssysteem de website bezocht wordt.
Bij mobiele bezoekers is het zelfs mogelijk om te zien via welk merk en welk type telefoon de pagina bezocht wordt.
Deze gegevens kun je gebruiken om:
- Sturen op apparaten
- Sturen op resolutie
- Sturen op mobielgebruik

SEO
Onder de SEO-tab vind je standaard twee onderdelen: interne zoekwoorden en zoekwoorden in Google.
Interne zoekwoorden
Op deze pagina zie je hoe de interne zoekbalk op de website gebruikt wordt. Je ziet het aantal zoekacties, het aantal gebruikers en de specifieke zoekwoorden met het aantal keer dat deze opgezocht worden. Zoeken mensen vaak op een specifiek zoekwoord. Dan kun je actie ondernemen door de betreffende pagina beter vindbaar te maken.
Met de gegevens op deze pagina kun je:
- Zien hoe vaak de interne zoekbalk gebruikt wordt
- Overzicht bekijken van alle gezochte zoekwoorden
- Sturen op populaire interne zoekwoorden
Zoekwoorden in Google
Deze pagina geeft informatie over de prestaties van zoekwoorden in Google. Op deze pagina worden de volgende gegevens weergegeven:
- Gemiddelde positie: de positie van hoe hoog het zoekwoord staat in de SERP
- Aantal weergaven: hoe vaak het zoekwoord te zien is in de SERP
- Aantal kliks: hoe vaak er wordt geklikt op het zoekwoord vanuit de SERP
- Site CTR: percentage van het aantal kliks vanuit de SERP
Benieuwd naar wat de SERP is? Lees het hier: alles over SERP
Sturen op zoekwoorden
Met de gegevens op deze pagina kun je gaan sturen op SEO:
- Welke pagina’s wil ik beter laten scoren?
- Welke zoekwoorden wil ik beter laten scoren
- Op welke relevante zoekwoorden zit zoekvolume?
- Hoeveel concurrentie zit er op een zoekwoord?
- Klikken bezoekers door op het specifieke zoekwoord?
Dit overzicht geeft inzicht in belangrijke zoekwoorden. In combinatie met een zoekwoordenanalyse en een concurrentie analyse is dit erg waardevol.
Heb je behoefte aan een analyse? Wij hebben de tools om dit uitgebreid voor jou te verzorgen. (Blok maken ofzo)
Strategie, analyse en advies (optioneel)
In dit overzicht geven we maandelijks advies op basis van de analyses die we uitvoeren op maandelijkse cijfers. Hierbij sturen we op belangrijke maandelijkse cijfers, waar we vaak een strategie voor hebben bedacht.
Daarnaast vind je informatie over de werkzaamheden waaraan we hebben gewerkt of waarmee we momenteel bezig zijn.
Dit overzicht is erg handig om even snel een aantal kernpunten uit het dashboard te halen of om te zien waar we op dit moment mee aan het werk zijn.